DİNİ SORULARINIZA ÇÖZÜMLER

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
------------

 » MAKALELER

Okunma Sayısı : 3054

Kuran Okuma Secdesi

Vefat eden bir yakını için hatim okumaya gelen hafızların, okuma sırasında kalkıp secde ettiklerini gören okuyucum, merak etmiş, diyor ki: ? Ben Kur?an okumasını bilmediğimden, okuyanları seyrediyordum. Bir ara, içlerinden biri de seccade istedi. Az sonra serilen seccadeye secde etti. Sonra kalkıp yine okumaya devam etti. Bunu diğerleri takip etti. Zannederim, on, onbeş okuyucu aralıklarla secde ettiler. Bunun sebebi nedir? Onlar secde ederken biz de baktık, kimse birşey söylemedi. Bize de secde gerekir miydi yoksa?..
Bu mevzuda bilinmesi gereken hususlar şunlardır. Önce onlara bir bakalım:

? Secdeyi vâcip kılan âyetler üç çeşittir:

1 ? Kur?ân-ı Kerîm?in bâzı âyetlerinde Rabbimiz açıkça secde etmemizi emrediyor.

2 ? Bâzı âyetlerde de Peygamberimizin secde ettiğini haber veriyor.

3 ? Bâzı ayetlerde ise kâfirlerin secde etmediklerine işaret ediliyor.

İşte Kur?an okuyanlar, bu âyetlerden hangisini okusalar, hemen kalkıp secde ederler. Bu secde âyetleri okuyana ve aynı zamanda işitene de vâcib olur.

Secde Neden Vâcib Olur?

Sebepleri şöyle anlaşılabilir:

1 ? Secde edin emrini veren âyeti okuyunca secde vâcip olur. Çünkü bir emirdir.

2 ? Peygamberimizin secde ettiğini haber veren âyeti okuyunca Peygamberimize tâbi olmak vâcip olur. Zira Peygamberimiz secde etmiştir.

3 ? Kâfirlerin secdeden imtina ettiklerini bildiren âyeti okuyunca kâfirlere muhalefet etmek vâcib olur. Onlara muhalefet, onların yapmadıkları secdeyi yapmakla olur. Bu bakımdan da secde gerekir.

Kimlere Secde Vâcib Olur?

1 ? Secde âyetini okuyan, dinleyen, mânâsını bilsin bilmesin, her ikisi de secde etmelidir. Şâyet hemen yapamazsa, sonra da yapsa borçtan kurtulmuş olur. Ancak, sona kalan bâzan ihmale uğrar, unutulur, vâcib borcuyla kalmış olur. Kerahet vakti değilse hemen secdeyi yapmak en uygundur.

2 ? Eğer üç kerahet vaktinden birinde okunmuşsa, bu secde tehir edilir, kerahet vakti çıkınca yapmak gerekir.

Bununla beraber, kerahet vaktinde yapmışsa, borçtan kurtulmuş olur, iâdesi icabetmez, ama mekrûh olarak yapmış sayılır.

3 ? Secde âyetini okuyan, yahut dinleyen abdestsiz dahi olsa secde vâcib olur. Namazda okunsa ya hemen inilip secde edilir, kalkılıp okumaya devam edilir. Yahut da, secde âyeti okununca okuma hemen bitirilir, namazın secdesine inilir. Bu secde, âyet secdesine de kifâyet eder, ayrıca secde etmek gerekmez.

4 ? Secde âyeti bir topluluk içinde okunsa, okuyan ve dinleyen cemaat birlikte ayağa kalkarlar, içlerinden biri, yahut okuyan, tekbir alır, hep birlikte secdeye inerler. Tek secde yapıp kalkarlar. Tekbiri alan, cemaatin önünde kalması gerekmez. Bulunduğu yerden tekbir alabilir. İsterse cemaatin ortasında, yahut arkasında olsun.

5 ? El kaldırılmadan, sadece (Allahü Ekber) denerek inilen secdede, üç defa (Sübhâne rabbiyel?a?lâ) denir, tekrar tekbir alınarak kalkılır, secde yapılmış olunur.

6 ? Secde âyetini otururken dinleyen, yahut okuyan kimse, kalkmadan da secde etse câiz olur. Kalkması mendubdur.

İşte okuyucumun anlayamadığı tilâvet secdesine âit temel bilgiler ve secdenin mahiyetine dâir esas ölçüler bunlar.

Zannederim okuyucum bundan sonra Kur?an okunurken secde âyeti gelince, okuyanla birlikte kendisinin de secde etmesinin vâcib olduğunu anlayacak, abdestli olarak secde etmekten geri kalmayacaktır. ....

 

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
Dini Sorulara Cevaplar 2007 - Sitede kullanılan makaleler kaynak belirtmek suretiyle farklı sitelerde ve ortamlarda kullanılabilir.
Web: www.ahmetsahin.org - Email : mail@ org - Webmaster: webmaster@ org