DİNİ SORULARINIZA ÇÖZÜMLER

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
------------

 » MAKALELER

Okunma Sayısı : 2525

İNSANIN OTURMADIĞI AMA DOĞUP BÜYÜDÜĞÜ YER DE VATANI SAYILIR MI?

Cemil Kaboğlu, Rize?de doğmuş, orada büyümüş, sonra Ankara?ya gelmiş, iş bulup burada kalmış. Aile ve çocukları Ankara?da imiş. Ancak senede bir-iki defa doğup büyüdüğü, mal ve mülkünün bulunduğu Rize?ye gidiyor, akraba ve dostlarını ziyaret ediyormuş. Burada namazlarını seferi mi kılacak, yoksa mukim mi? Bunu bilememiş. İki ayrı yere sormuş. Bunlardan biri demiş ki:

? Sen doğup büyüdüğün Rize?yi terk etmiş, Ankara?ya yerleşmişsin. Bu sebeple senin vatan-ı aslîn Ankara olmuştur. Arada sırada bir gittiğin Rize?de (on beş günden az kalacaksan) seferi sayılırsın. Namazlarını kısaltarak kılman gerekir!..

Diğer sorduğu merci de demiş ki:

? Gerçi sen Ankara?ya yerleşmiş gibisin. Ama mülkün, bağın, bahçen, ana-baban, doğup büyüdüğün Rize?deler. Bu sebeple sen Rize?ye gelince (on beş günden az kalsan bile) seferi sayılmazsın. Burası senin vatan-ı aslîn olmaya devam eder.

Okuyucum her iki cevabı da tutup bize göndermiş, diyor ki:

? Bunun hangisi doğru, ben hangisiyle amel edeyim?

Şimdi ben de okuyucuma herhalde üçüncü cevabı arzedeceğim. Bizim cevabımızı da alıp bir başka yere gönderecek, böylece meseleyi iyice içinden çıkılmaz hale getirecektir. Ama ben uzatmayacağım inşaallah. Okuyucum şüpheden kurtulacak.

Kaynaklarıyla İslâm Fıkhı, cild 1, sayfa 474?e bakarsa arzedeceğim şu hükümleri görebilir. Böylece meselesini de içinden çıkılır hale getirebilir.

? Bir insan vatan-ı aslîsi olan (doğup büyüdüğü) beldeden çoluk çocuğunu başka bîr beldeye nakleder, fakat bu ilk beldedeki evini, tarlasını ve bahçesini satmayıp hazır vaziyette bırakırsa, (durum ne olur?)

Okuyucumun durumu gibi...

Bu meselede iki görüş ve ictihad vardır.

İmam-ı Muhammed?e göre, birinci belde de onun için vatan-ı aslî sayılır. Namazlarını burada kısaltmadan kılar!

Demek oluyor ki, okuyucuma iki ayrı cevap verenler, iki ayrı içtihadı ifade etmişler. Okuyucum İmam-ı Muhammed?in görüşüyle amel etmek isterse, Rize?ye varınca namazlarını kısaltmadan kılar. Çünkü İmam-ı Muhammed?e göre vatan-ı aslîsine gelmiştir.

Diğerlerine (İmamı-ı Azamla, İmam-ı Ebu Yusuf?a) göre ise, namazlarını kısaltır. Çünkü Ankara?da yerleşmekle orasını vatan-ı aslî yapmış, Rize?deki vatan-ı aslîsi ise oradakiyle iptal olmuştur.

Okuyucum muhayyerdir bu konuda, isterse İmam-ı Muhammedin görüşüyle amel ederek, doğup büyüdüğü köyünde seferilik uygulamaz. Nitekim böyle amel eden alimler de az değildir. Zaten yerli imamın arkasında kılarken tam kılınmakta. Seferilik söz konusu olmamaktadır. On beş günden fazla kalacaksa yine seferilik uygulanmaz.

Demek mesele, on beş günden az kalması halinde ihtilaflı kalmaktadır. İmam-ı Muhammed onda da seferilik yok demekte. ....

 

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
Dini Sorulara Cevaplar 2007 - Sitede kullanılan makaleler kaynak belirtmek suretiyle farklı sitelerde ve ortamlarda kullanılabilir.
Web: www.ahmetsahin.org - Email : mail@ org - Webmaster: webmaster@ org