DİNİ SORULARINIZA ÇÖZÜMLER

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
------------

 » MAKALELER

Okunma Sayısı : 3384

ARABAYI SİGORTALAMAK CÂİZ Mİ?

Telefonun öbür ucundan gelen sesin ilk sorusu:

? Hocam arabanız var mı?

? Hayır! Ne arabam var, ne de cep telefonum.

Beklediğim cevap:

? Vah vaaah. Bu devirde arabasızlık ta çok kötü doğrusu.

Ama aldığım cevap öyle değil.

? Ne mutlu size hocam. Akşam rahat uyuyorsunuz öyleyse.

? Siz rahat uyuyamıyor musunuz?

? Nerede rahat uyumak. Araban var mı derdin var. Geceleri kalkıyor, iki de bir camdan sokaktaki arabamıza bakıyorduk. Nihayet bir gece bizim arabamızı da götürdüler. Sabah fazla hasar olmadan bulduk. Beyim:

? Arabayı sigorta ettirelim, bir gece yine götürebilirler, dedi. Ben de:

? ?Sigorta caiz olmaz? diyerek mani oldum. Fakat o günün gecesinde korkulan oldu, arabamızı yine götürdüler. Sabah bir sokakta hurdasını bulduk. Tamiri yenisinden pahalı olur dediklerinden tamirden de vazgeçtik. Bu olay beni çok üzdü. Geceleri uykum iyice kaçtı.

? Sağlık olsun, bir araba için bu kadar üzülmeye değmez.

? Arabaya üzüldüğümden değil. Beyime mani olduğumdan. Keşke mani olmasaydım da, şimdi ona karşı mahcup duruma düşmeseydim. Bu mahcubiyet beni iyice sarstı. Düşündüm, Hocama bir sorayım dedim, arabasını sigorta ettirmiş mi diye. Ne yazık ki sizin de arabanız yokmuş. Ben burada sorumu değiştirebilir miyim?

? Nasıl değiştireceksiniz?

? Şayet arabanız olsaydı sigorta yaptırır mıydınız? diyecektim.

? Doğrusunu isterseniz arabam olmadığından sigorta yaptırma hiç aklıma gelmedi. Ama anlattığınıza bakılırsa herhalde sigorta yaptırırdım.

? Anlamadım! Sigorta yaptırırdım mı dediniz?

? Evet, öyle dedim.

? Aman Allahım!. Öyle ise şimdi ben beyime karşı daha da mahcup duruma düşeceğim. Ben ona sigorta yaptırmak caiz değildir diyerek vazgeçirmiştim.

? Beyiniz sizi dinliyor demek ki?

? Pek dinlemezdi. Ama bu konuda şüphesi varmış ki itiraz etmedi.

? Beyiniz haklıdır şüphe etmekte. Çünkü çoğu sigortalar riski paylaştırmak değil kazancını şahsileştirmek kastıyla ve faizle çalışmaktalar. Ancak faizsiz finans kurumlarına bağlı sigortaların bu ölçülere uygun davrandığı gözlenmektedir. Oralarda pek sorun yoktur. Bununla beraber meşru ölçülere uygun faaliyette bulunmasına izin verilmeyen ülkelerde mal, yine de sigorta yaptırılabilir. Burada sorumluluk sigortalının değil sigortacının olur. En iyisi, bu konuyu ilgili kitaptan okumak gerekir. Telefon sohbetiyle böylesine geniş konu doğru anlaşılmayabilir. Haklı olarak itiraz edenler de bulunabilir.

? Hangi kitaptan inceleyebiliriz bu konuyu?

? Hayreddin Karaman Hoca efendinin kitaplarına baktığınızda (Hayat Sigortası) dışındaki sigortaların caiz olacağı hükmünü görebilirsiniz. (Helaller ve Haramlar) kitabında:

?Meşru sigorta sistemine izin verilmeyen ülkelerde kişilerin mevcut, primli sigortacılara muhtemel hasarları sigorta ettirmeleri ve bunun için para ödemeleri caizdir. Çünkü burada haksızlık yapan sigortalı değil sigortacıdır!.?..denmektedir. Ayrıca (Hayatımızdaki İslam) kitabında geniş bilgi verilirken:

?-..Sigortalı olanlar, şirket aracılığıyla riske karşı (akitte zikretmeseler bile karşılıklı hibe yoluyla) dayanışma yapmaktadırlar ve bu dayanışma caizdir!.? denerek aynı hüküm değişik ifadeyle tekrarlanmaktadır.

? Hocam şimdi ben yanlış mı yaptım?

? Hayır yanlış yapmadınız. Belki tercihinizi takva yönünde kullandınız. Ruhsatla değil azimetle amel ettiniz. Maddi zararınız olsa da manevi kazancınız var. Çalınan mal inşaallah sadaka hükmüne geçer.

? Öyle ise şimdi ben de rahat uyuyabilir miyim?..

? Hem de hiç şüphe etmeden!

Bilmem iyi, bilmem kötü ettik, telefonda ilmi bir konuyu böyle arz ettik. ....

 

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
Dini Sorulara Cevaplar 2007 - Sitede kullanılan makaleler kaynak belirtmek suretiyle farklı sitelerde ve ortamlarda kullanılabilir.
Web: www.ahmetsahin.org - Email : mail@ org - Webmaster: webmaster@ org