DİNİ SORULARINIZA ÇÖZÜMLER

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
------------

 » MAKALELER

Okunma Sayısı : 3377

Kadın başkasının yerine hacca gidebilir mi?

Hac soruları:1.

- Babamın vefatından sonra yerine hacca gitmek istiyorum. Bu hac, babamı hac borcundan kurtarır mı? Kendim gidemezsem yakınımız olan mubarek bir hanımı vekil olarak göndermeyi de düşünüyorum. Hanımın vekil olarak hacca gitmesi caiz olur mu?

Cevap:

-Kendisine hac farz olan baba, hac borcunu yerine getirmeden vefat etmişse borçlu gitmiş demektir. Adına hacca gidilmesini vasiyet etmişse, mirasçılara bu vasiyeti yerine getirmek mecburiyeti vardır. Mirasından sağlayacakları imkanla yerine hacca gider,hac borcundan kurtarmış olurlar.

Vasiyet etmemişse mirasçıların onun yerine hacca gitmeleri mecburiyetten çıkar isteklerine bağlı bir vefakarlık olur.Yaparlarsa sevap alırlar.Yapmazlarsa sorumlu olmazlar.

Bir hanımı vekil olarak göndermeye gelince,bu da caiz olmakla birlikte düşünülecek bir konu olsa gerektir..Çünkü kadının yanında kendine sahip çıkacak bir mahremi olmadan yola çakıp hacca gitmesi biraz tartışmalı bir konudur.

Diyelim ki,hanımın yanında kocası,yahut ta bir mahremi vardır.Ya da yol emniyetini sağlayan hanımlar vardır. Şafii?de yol emniyetini sağlayan hanım arkadaşların arasında mahremsiz de gidebilir. Şafii?yi taklit ederek gidecektir.Bu sebeplerle bu da mümkündür, diye düşünelim.

Ancak,hanımın hac görevlerinde erkeğe nispetle noksanları vardır. Erkekte bu eksikler olmaz.

Mesela, hanımlar hac boyunca hemen herkesin yüksek sesle söyledikleri telbiyeleri (lebbeykeleri) yüksek sesle söyleyemezler. Ayrıca (reml ve hervele) yürümelerinde de sür?at edemezler..

Her ne kadar bunlar haccın kabulüne mani olacak temel eksikliklerden değilse de, kemaline mani olan küçük eksiklerden sayılırlar.

Bundan dolayı bazı fıkıh kitaplarında, kadının vekil olarak hacca gitmesine caiz fakat mekruhtur, gözüyle bakılmıştır.

Vekillik konusunda şu bilgiyi de ifade edeyim:

-Şafii?ye göre, vekil olarak hacca gidecek kimsenin önceden kendi adına haccını yapmış olması şarttır!. Ancak Hanefi?de böyle bir şart yoktur. Önceden giden birinin vekil olması her ne kadar tercihe layık ise de, şart değildir. Hiç gitmeyen de vekil olabilir!.

Soru: 2.

-Bana haccın farz olup olmadığını nasıl bileceğim.? Hac zenginliğinin ölçüsü nedir? Şayet farz olduğu senede gidemezsem durum ne olur? Sonraki seneye tehir ettiğim için günaha mı girmiş olurum? Hemen mi gitmeliyim?

Cevap: Haccın farz olması için, temel ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra, hacca götürüp getirecek kadar boşta bekleyen fazla para mevcut olmalıdır. Geçimine bir zorlanma vaki olmadan hacca gidip gelecek kadar boşta bekleyen parası olan kimse, bu paraya sahip olduğu seneden itibaren hac kendisine farz olmuştur. Hemen giderse farz borcunu vaktinde yerine getirmiş,borçlu kalma ihtimalinden kurtulmuş olur.

Şayet üzümün çöpü,armudun sapı var kabilinden geçersiz mazeretlerle haccını hemen yapmaz da gelecek senelere tehir ederse,tehir ettiği senelerde haccını yaparsa, mesele yoktur. Vaktinde yapmış sevabını almasa da, hac borcundan kurtulmuş olur .Borçlu kalma diye bir ihtimal söz konusu olmaz.

Ancak daha sonraki senelerde elindeki imkanını kaybeder,yahut ta ömür vefa etmeyip gerçek dünyaya göçerse işte bu kimse hac borcuyla gitmiş demektir. Artık ya gerideki vefalı mirasçıları onun adına vekil olarak hac yapıp kendisini borçtan kurtaracaklar.Yahut ta hac borcuyla kalmış olacaktır.

Bu bakımdan mümkün olduğu kadarıyla hac farz olduğu senelerde yapılmalı,ciddi olmayan mazeretlerle tehir edilmemelidir.Borçlu kalma ihtimalinden ciddi şekilde endişe etmelidir..

Soru: 3.

-Hacca giden bey hanımını da götürmeye mecbur mu? Yoksa kimin şahsına ait imkanı varsa hac ona mı farz olur? Bey şahsına ait malı bulunmayan hanımını götürmeye mecbur olmaz mı?.

Cevap: Hac,götürüp getirecek kadar boşta bekleyen para sahibine farz olur. Böyle bir imkana sahip olmayan hanıma hac farz olmaz. Bir yakını da kendisini hacca götürmeye mecbur tutulamaz. Bununla beraber imkanı olan beyin, kendisine hac farz olmayan hanımını da yanına alıp götürmesi elbette mecbur olmadığı bir fedakarlık ve fazilet ifadesi olur. Mutluluğun da zirvesine yöneliş sayılır.

Ancak yine de ölçüyü unutmamak gerek.

-Götürebilirse tebrik edilir, götüremezse tenkit edilemez!.Vefasızlık işareti sayılmaz..

....

 

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
Dini Sorulara Cevaplar 2007 - Sitede kullanılan makaleler kaynak belirtmek suretiyle farklı sitelerde ve ortamlarda kullanılabilir.
Web: www.ahmetsahin.org - Email : mail@ org - Webmaster: webmaster@ org