DİNİ SORULARINIZA ÇÖZÜMLER

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
------------

 » MAKALELER

Okunma Sayısı : 3114

Avrupa'daki hanımların giyim sorunları!..

AHMED ŞAHİN

25.08.2004  ÇARŞAMBA

 

Soru: Biz Avrupa'da yaşayan Müslüman hanımlar burada kimliğimizi korumak istiyor, örf âdet, giyim kuşamımızla ayakta kalmaya gayret ediyoruz.

Yani buralarda dünyamızı kazanırken ahiretimizi kaybetmemeye çalışıyoruz. Bunun için de, bir araya geliyor, mütevazı çay sohbetlerinde kitaplar okuyor, ailelere de ziyaretlerde bulunuyoruz. Ancak bu ziyaretlerde bazılarımızın büyük boy hantal giyimlerinden rahatsızlık duyanlar oluyor. Bu yüzden bir kısmımız çevrede çok yaygın olan pantolon giyiyor, üzerinden de diz kapaklarına kadar uzanan tunik ya da kabaları örtecek uzunlukta ceketle ziyaretlere katılıyor. Bu defa da kendi içimizde ihtilaf çıkıyor, bunları yabancılara benzemek olarak yorumluyorlar. Bu durumda sizden isteğimiz; bize bu konularda bir ölçü vermeniz. Giyimde çevrenin de tepkisini çekmeyecek şekilde tesettürlü olmamız mümkün değil mi? Mutlaka belli kimselerin benimsedikleri hoş karşılanmayan hantal giyime mecbur mu bütün hanımlar? Daha açığı, ölçü nedir tesettür konusunda? Lütfen ufkumuzu açacak bilgi!.."

Cevap: İslam tek coğrafyanın, tek milletin, tek zevkin dinî değildir. Tüm coğrafyalarda yaşayan milletlerin dinidir. Öyle ise tüm coğrafyalarda yaşayanların ihtiyacına cevap verecek esneklikte ölçü koyacak, insanlık bu esneklikten istifade ile kendi ihtiyacına ve zevkine göre giyim kuşam çeşitlerini İslam'da bulacaktır.

Bu bakımdan tesettürde tüm dünya insanlarının ihtiyacını karşılayacak genişlikteki İslami ölçü, belli kimselerin zevk ve tercihlerine hapsedilemez. İki temel ölçüye bağlı kalmak şartıyla tabii. Bu iki temel şartı şöyle ifade edebiliriz:

-Biri, el ve yüz dışında tüm bedenin örtülmesi, ikincisi de, bunu örten giyimin beden hatlarını belli etmeyecek bollukta olması!

Bu iki şartı yerine getiren tüm giyim modelleri, tesettürlü giyim olarak yorumlanabilir. Bu esnek tarif içinde, her ülkenin, her coğrafyanın, her hanımın zevkine, ihtiyacına uygun düşen giyim modelleri olabilir, dilediklerini tercih edebilirler. Bu sebeple sıcak coğrafyaların tesettür giyimi, soğuk ülkelere teklif edilemez. Soğuk ülkelerinki de sıcak coğrafyalara dayatılamayacağı gibi. Mesela, kutuplardaki buzulların içinde yaşayan bir hanımın ihtiyaç duyacağı tesettürlü giyimi, kalın bir tulum olabileceği gibi, Arabistan'daki sıcaklarda ter döken bir hanımın tesettürlü giyimi de, ince bir çarşaf olabilecektir. Herkes tesettür giyimini, kendi ihtiyacına, zevkine göre tercih edebilir. Yeter ki iki şartı yerine getirmiş olsun.

Bu sebeple tulum da, çarşaf da, şalvar da, kabaları teşhir etmeyen pantolon da, pardösü de dünya Müslümanlarının tüm ihtiyaçlarına göre tercih edebilecekleri tesettür giyimlerinden sayılırlar. Birine kilitlenip ötekileri yasaklamak, tüm zevk ve ihtiyaçlara cevap veren tesettür çeşitlerini, tek zevk ve tek ihtiyaca cevap darlığına mahkum etmek olur ki, İslam'ın evrenselliğiyle bağdaşmaz.

Hemen ifade edelim ki, bununla beraber tesettür teşebbüsleri de baştan en mükemmeliyle başlamayabilir. Ancak eksiklerle başlayanlar sonunda sözünü ettiğimiz iki ölçüyü de yerine getiren mükemmele ulaşabilirler. Hoş görüyle bakmaya her yerde ve her zaman ihtiyaç vardır. Ya hep, ya hiç yoktur tebliğ anlayışımızda...

Burada tartışmayı önleyen mühim bir noktaya daha dikkat çekmek isterim.

İslam'da 'mecburi' olan kolay fetva ile, 'ihtiyari' olan zor takva farklılıkları her zaman olmuştur. Verdiğim bu bilgileri, fetva gereğidir diye hafif bulan takva sahipleri, kendi takva bakışlı tercihlerine devam edebilirler. Elbette öyle özel takva sahiplerine bir diyeceğimiz olmaz. Onların da fetva ile amel eden geniş kitlelere bir diyeceği olmayacağı gibi...

Konumuzu bir hadis mealiyle bağlayalım:

-Kolaylık gösterin, güçlük çıkarmayın; müjdeleyin, nefret ettirmeyin!

25.08.2004

....

 

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
Dini Sorulara Cevaplar 2007 - Sitede kullanılan makaleler kaynak belirtmek suretiyle farklı sitelerde ve ortamlarda kullanılabilir.
Web: www.ahmetsahin.org - Email : mail@ org - Webmaster: webmaster@ org