DİNİ SORULARINIZA ÇÖZÜMLER

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
------------

 » MAKALELER

Okunma Sayısı : 3381

Şevvalde alti gün orucu ve iki bayram arasi nikahi!..

Sevval ayi bir kisim dini olaylari hatirlatan özel bir aydir. Önce hac hazirligini hatirlatir bu ay. Ramazan?dan sonraki aylar zaten hac aylari sayilir. .Haci adaylarimiz tatli bir heyecanla yol hazirligina girerler, yola çikincaya kadar da merakli sorular sorar, hac ibadetlerini kusursuz yapmak için bilgi toplamaya çalisirlar. .Tabii, sevval ayinin bir de kendine mahsus orucu oldugunu da unutmazlar. Hem öyle oruç ki, bu ayda alti gün oruç tutan, sanki bütün seneyi oruçlu geçirmis gibi sevaba nail olur, bir sene nafile oruç mükafatina kavusabilirler.Alimlerimiz, sevval ayinda tutulan altin günlük orucun bütün sene oruç tutmus gibi sevaba vesile olmasini izah ederken diyorlar ki:

?Ayette her iyilige on sevap verilecegi bildirilmistir. Otuz ramazani tutan bu sebeple üç yüz sevap almis olur. Ramazan?dan sonraki sevvalde alti günü de tutan, onardan altmis sevap alinca üç yüz altmis eder. Yani bir senelik nafile oruç...Bu kadar az oruca o kadar çok sevap olur mu? Cevap olarak deniyor ki:

?Kimse kendi cimriligini sonsuz cömertlik ve ikramin sahibi Rabb?imizin cömertligiyle kiyaslamasin. Insanlar yeter ki niyetlerini halis tutsunlar, rahmeti gazabini geçmis olan Rabb?imiz kullarini hep affetmek istemekte, kullarinin az ameline çok mükafatlari bunun için ihsan etmektedir...

Bu orucun keffaret orucu gibi arka arkaya, yani bitisik tutulmasi da gerekmez. Ay içinde belli araliklarla da tutulabilir.

Ancak, Ramazan içinde mazeretlerinden dolayi tutamadigi oruç borcu olanlar, önce borçlarini tutsalar yanlis yapmis olmazlar. Önce kaza borçlarini tutup bir an evvel farz oruçlarinin borcundan kurtulmus olmalari daha uygun düser. Bundan sonra firsat bulurlarsa alti gün sevval orucuna da niyet edebilirler. Kaza orucu sebebiyle yetistiremezlerse sevval ayinda yine de oruç tutmus olurlar.

   Bir de ?iki bayram arasi nikah yapilmaz? söylentisi var. Gariptir ki bu söylenti sadece bizim halkimiza ait de degildir. Islam?dan önceki cehalet devrinde de böyle rivayetler dolastirilmistir. O günlerde de iki bayram arasinda nikah yapilmaz, yapilirsa ugursuzluk getirir, hayirli olmaz gibi söylentiler yayilmistir. .Biz bunu Aise validemizin bu türlü söylentileri tekzip için yaptigi açiklamasindan da anlamaktayiz. Nitekim bir ara söyle buyurmustur Aise annemiz:

?Halk, Ramazan Bayrami ile Kurban Bayrami arasinda nikah yapilmaz, diye çikarilan söylentiye itibar etmemelidir. Sayet bu iki bayram arasinda böyle bir yasak olsaydi, benim nikahimin yapilmamasi lazim gelirdi. Halbuki Resulüllah?la bizim nikahimiz sevval ayinda yapilmis, Ramazan Bayrami?ndan hemen sonra evliligimiz kesinlesmistir.

   Demek ki, nikahlarin en azizi sevval ayinda, yani Ramazan bayramindan sonra kurban bayramindan da önce ,iki bayram arasinda yapilmis, böylece iki bayram arasinda nikah yapilmaz iddiasi da fiilen tekzip edilmistir. Buna ragmen bu söylentinin günümüze kadar gelmesinin bir sebebi de söyle açiklanmaktadir:

    Ramazan Bayrami cuma gününe tevafuk ederse o gün iki bayram birden yasanir. Ramazan Bayrami, öteki de Cuma Bayrami. Bu durumda iki bayram namazi kilinir. Biri kusluk vakti Ramazan Bayrami namazi. Öteki de biraz sonra kilinacak olan Cuma Bayrami namazi. Iste iki bayram arasi nikah yapilmaz, demek, (iki bayram namazi arasi dar vakitte nikah yapilmaz) demektir. Çünkü aradaki vakit çok kisadir. Nikah gibi es dostun toplanmasini gerektiren uzunluga sahip degildir. Öyle ise kusluktan ögleye kadar olan iki bayram namazi arasi nikah yapmayiniz, genis vakit olan namazlardan sonra nikahi icra ediniz demektir ki, halk böylesine kisa vakte ait bir hatirlatmayi Ramazan Bayrami ile Kurban Bayrami gibi uzun zamana yaymis, sebepsiz yere uyulmasi zor bir yasak devresi meydana getirmis, Ramazan Bayrami?ndan baslatip Kurban Bayrami?na kadar  nikah yasagini uzatmistir. Kaldi ki, bayram namazi ile cuma namazi arasindaki dar vakitte de nikah yapilsa yine de caiz ve sahih olur, bir mahzur söz konusu olmaz. Sadece dar vakitte zorlanilarak yapilmis bir merasim olur. Bayram mesguliyeti sebebiyle es dostun istiraki güçlesmis sayilir. Hepsi o kadar.

        Iste size, Ramazandan sonra girdigimiz  sevval ayinin bana hatirlattiklari...

....

 

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
Dini Sorulara Cevaplar 2007 - Sitede kullanılan makaleler kaynak belirtmek suretiyle farklı sitelerde ve ortamlarda kullanılabilir.
Web: www.ahmetsahin.org - Email : mail@ org - Webmaster: webmaster@ org