DİNİ SORULARINIZA ÇÖZÜMLER

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
------------

 » MAKALELER

Okunma Sayısı : 3219

Almanya?dan geldiğimiz köyümüzde seferî mi sayılırız?

27.07.2005  ÇARŞAMBA

Her sene çalıştığımız Almanya?dan köyümüze gelir, iznimizi kullanırız. Bu sıralarda bir tartışma da başlar aramızda.

Denir ki: ?Bizler Almanya?da ikamet ediyoruz, buralara gelince seferi sayılırız, namazlarımızı misafir gibi kısa kılmamız gerekir.? Bazıları da ?Burası bizim köyümüzdür, burada seferilik olmaz, geldiğimiz günden itibaren yerli sayılırız.? şeklinde karşılık verirler. Böylece konu hep şüpheli kalır, kesin bir fikre sahip olamayız. Bu tartışma ve şüphelerden kurtaracak bilgiye ihtiyacımız var. Kısa da olsa bu konuda bilgi lütfen. Biz gurbetçiler geldiğimiz köylerimizde nasıl hareket edeceğiz??

Efendim, kafaları karıştırmadan kısaca konuyu özetlemeye çalışayım: İkamet ettiğiniz beldenin belediye sınırlarını çıktığınız yerden itibaren seferiliğiniz başlar, köyünüzün sınırları içine girinceye kadar yol boyunca devam eder. Baba ocağının sınırları içine girince seferilik bitmiş olur. Yani iki vatan arasında yol boyunca seferi sayılırsınız.

Bu konuda İmam-ı Muhammed görüşünü şöyle anlatır: ?Kişinin ikamet ettiği yer vatanı olduğu gibi, doğup büyüdüğü önceki baba ocağı da vatanıdır. Bu kişi iki vatan sarasında yol boyunca seferi sayılır. İki vatandan birine girince seferilik biter!?

Hanefi?de karşı görüşte olanlar da şöyle derler: ?Kişinin sadece oturduğu yer vatanı sayılır, onun dışındaki gittiği her yerde seferi kabul edilir.?

Birinci görüşle amel edenler için bir karışıklık söz konusu olmaz. Yol boyunca kendilerini seferi bilirler, geldikleri baba ocağı vatanlarında seferilik biter, kendilerini yerli sayarak namazlarını tam kılarlar. Dönüşte ise yine seferilik başlar, ikamet ettikleri yerin sınırları içine girince seferilik sona ermiş olur. Geniş bir konuyu böylece özetlemiş oldum. Ancak meseleyi eksik bırakmış olmamak için şu bilgileri de ilave olarak arz etmemde fayda olsa gerektir.

1- Bir yolculukta seferilik hükümleri başlaması için gidilecek mesafenin doksan kilometreden az olmaması gerekir. Bu miktardan kısa olan mesafelerde seferilik uygulanmaz.

2- Hanefi?de yolculukta namazı kısa kılmak tam kılmaktan sevaplıdır. Tam kılmak ise mekruh olarak caizdir. Şafii?de ise namazları kısa kılmakla tam kılmak arasında yolcu muhayyerdir. Dilerse ruhsattan istifadeyi düşünür kısa kılar. Dilemezse istifadeyi düşünmez tam kılar. Tercihine bağılıdır.

3- On beş gün veya daha fazla kalınacak yerlerde seferilik uygulanmaz. Şafii?de ise bu müddet dörde iner. Dört gün ve daha fazla kalınacak yerlerde seferilik bitmiş olur.

4- Seferi kimse yerli imama uyarsa imamın kıldığını kılar, imamın arkasında seferilik uygulamaz.

5- Seferi insanın kendisi imam olursa, ?Ben seferiyim, namazlarımı kısa kılarım, yerli olanlar varsa selamdan sonra kalkıp namazlarını tamamlasınlar.? diye hatırlatma yaparak namaza başlar

....

 

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
Dini Sorulara Cevaplar 2007 - Sitede kullanılan makaleler kaynak belirtmek suretiyle farklı sitelerde ve ortamlarda kullanılabilir.
Web: www.ahmetsahin.org - Email : mail@ org - Webmaster: webmaster@ org