DİNİ SORULARINIZA ÇÖZÜMLER

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
------------

 » MAKALELER

Okunma Sayısı : 2731

Tüp bebek, kametsiz namaz ..

 Çocuk sahibi olmak için tüp bebek yöntemine

başvurmak durumunda kalan yakınımız var.

Bunlar bir yanlışlık yapmayalım diye çevrelerinde konuyu bildiklerini sandıkları kimselere tüp bebeğin caiz olup olmadığını sormuşlar, kimi caizdir, kimi de değildir demiş, konuyu ortada bırakmışlar. Siz ne diyorsunuz bu tüp bebekle çocuk sahibi olma yöntemine? Efendim, anlayabildiğim kadarıyla konunun caiz olan yanı var, olmayan yanı var. İkisi arasındaki kesin çizgiyi tespit etmek gerekir. Şöyle ki:

-Tüp bebekte çocuğun ana maddesini teşkil eden çekirdek nesneler, evli çiftlerden alınmalıdır. Bu vazgeçilmez ilk şarttır.

Yani, nikâhlı karı kocadan alınan maddeler, tüpte gelişmeye müsait hale getiriliyor, sonra tekrar sahipleri olan aileye getiriliyor, hanımın rahmine konarak büyümeye bırakılıyorsa bunda bir sakınca yoktur.

Çünkü gelişen çocuk, nikâhlı hanımla beyin ortak malzemelerinden oluşmaktadır. Araya bir yabancının malzemesi girmemekte, baba ayrı ana da ayrı olmamaktadır.

Böyle değil de birinden bir sperm alınır, öteki ise nikâhlı eşte bulunmadığından, nikâhsız bir yabancıdan alınarak birleştirilirse oluşan çocuğa nikâhsız biri ortak oluyor demektir. Tüp bebek oluşumunu caiz olan bir yöntem olmaktan çıkarıyor, caiz olmayan bir karışık oluşuma dönüştürüyor, deniyor...

Bundan dolayı, nikâhlılar arasındaki ortak maddelerden oluşan tüp bebek caizdir, nikâhsızlar arasında oluşan tüp bebek caiz değildir, şeklinde hüküm kesin gibi gözüküyor...

Bizim Yeni Aile İlmihali?nde verilen bilgide konu şöyle özetlenmektedir:

-Tüp bebekle çocuk sahibi olmak için üç unsurun bir araya gelmesi gerekmektedir.

Bunlar sperm, yumurta ve rahim...

Bunların her üçü de birbiriyle evli çifte ait olursa, tüpte aşılama yoluyla çocuk sahibi olmakta dinen hiçbir sakınca yoktur. Bu olay, normal halde çocuk sahibi olmayan karı kocaya uygulanan bir tedavi mahiyetindedir. Mahzur söz konusu değildir.

Ancak buraya nikâhsız birinin dışarıdan alınan malzemesi karışırsa yöntemi uygun olmaktan çıkarır, mahzurlu hale getirmiş olur. Oluşacak çocuğa malzemesi alınan yabancı biri ortak duruma girer. Bundan da çocuğun malzemesi kendine ait olmayan taraf hissi rahatsızlık duyar... Bundan dolayı sperm bankasından alınacak meçhul malzemeye itibar olunmaz.

Soru: Hanımların namazda başının örtülü olması gerektiğini öğrenmiş bulunmaktayız. Ancak yeni alışan bazı hanımların alına yakın kısımdaki saçları açık kalabiliyor. Namazlarını böyle kılıyorlar. Bu namazların iadesi gerekir, diye bilir miyiz, yoksa alışıyorlar, sonra tam örtebilirler diyerek bakabilir miyiz?

Cevap: Namazda erkekte başın kapalı olması sevap olandır. Ancak hanımlarda başın kapalı olması namazın sahih olması şartındandır.

Nitekim İmam-ı Azam ve İmam-ı Muhammed, başta açık kısım bulunması halinde namazın geçersiz olacağını ifade etmişlerdir. Ancak İmam-ı Ebu Yusuf, namazda başın yarıdan fazlasının örtülü bulunması halinde namazın geçerli olacağını söylemiştir.

Bu itibarla yeni alışanların örtüdeki alın kısmına ait eksikliğini, (Ebu Yusuf?un görüşüne göre) namazın iadesini gerektiren bir kusur olarak görmemek de mümkündür. Alışınca tam ve tüm örteceği düşünülerek bilgilendirmekle iktifa edilebilir. (İSAM-230)

Soru: Her farz namazın başında erkeklerin kamet getirmelerinin sünnet olduğunu biliyoruz. Ancak bazen camiye gittiğimizde cemaatin çıkmakta olduğunu görüyor, namazı kendi başımıza kılıyoruz. Bu namazda da kamet gerecek miyiz? Yoksa müezzinin yaptığı önceki kamet bize de yeterlidir, diyerek camideki namazımızı kametsiz kılabilir miyiz?

Cevap: Camiye gelen kimse müezzinin önceden yaptığı kameti kendisi için de yeterli sayıp tek başına, yahut da ikinci bir cemaatle kılacağı farzı kametsiz kılabilir. Bir mekruhluk da söz konusu olmaz. Çünkü müezzinin önce getirdiği kameti sonradan gelen cemaat için de yeterli sayılır. Bir sevap eksikliği de söz konusu olmaz. Nimet-ül İslam?a bakılabilir.

08.03.2006

e-posta adresi:a.sahin@zaman.com.tr

 

....

 

ANA SAYFA | MAKALELER | DUA SAYFASI | ZİYARETÇİ DEFTERİ | KISA TARİHÇE | KİTAPLARI
Dini Sorulara Cevaplar 2007 - Sitede kullanılan makaleler kaynak belirtmek suretiyle farklı sitelerde ve ortamlarda kullanılabilir.
Web: www.ahmetsahin.org - Email : mail@ org - Webmaster: webmaster@ org